Luftig sitronkake

Jeg er en mann som elsker kake og jeg spiser kake nesten hver dag.

Det handler om å stoppe tiden. Ta noen dype innpust, sette seg ned med en kopp te og la dagens mas og kjas komme litt på avstand før kvelden begynner. – Og for å være helt ærlig, det handler om å få opp blodsukkeret raskt. Vanligvis er jeg så sulten når jeg kommer hjem at hvis jeg skulle begynt rett på med middagen så ville jeg ikke hatt tålmodighet til å lage noe annet enn Fjorland. Så kake gir meg både balanse og et bedre kosthold!

Så noe av det første jeg gjør når jeg kommer hjem om ettermiddagen er å sparke av meg skoene, sette på tekjelen og kikke i kakeboksen. Denne uken har det vært det vært en av de beste kakene jeg vet om, nemlig sitronkake.

I denne oppskriften er det rikelig med egg og det er viktig for at kaken skal bli luftig. Og så liker jeg å helle over litt presset sitronjuice etter at kaken er stekt. Det gir en ekstra friskhet til kaken.

Denne uken kostet jeg på meg litt ekstra pynt og da er kandisert appelsinskall helt supert. Kok dobbel porsjon så kan du legge noen i en eske og gi bort i presang!

IMG_0481

 

Du trenger :

3 egg

2 dl. sukker

1 ts vaniljesukker

0,5 ts salt

1 sitron (skall og saft)

3 dl mel

1 ts bakepulver

 

Til smørkrem

100 g mykt smør

250 g melis

3 ss sitronsaft

 

Slik gjør du:

Pisk egg og sukker sammen til en luftig eggedosis.

Riv det gule på sitronskallet og klem saften ut av sitronen.

Bland sitron, mel, bakepulver, vaniljesukker og salt inn i eggedosisen. Ikke pisk for mye.

Smør en form og hell i røra.

Stekes på nederste rille i ovnen på 175 grader.

Pisk melis, smør og sitronsaft sammen til en smørkrem.  Tilsett gjerne en dråpe konjakk!

 

Kandisert appelsin

Skjær strimler av appelsinskall. Pass på at du får med så lite som mulig av det hvite på skallet.

4 dl sukker

3 dl vann

Slik gjør du:

Kok opp appelsinskall i eget vann. La det koke i ca 10 minutter og hell ut vannet. Imens koker du sirup av vann og sukker. Når sukkeret har løst seg opp er det klart. Ha i kokte appelsinskall og la det hele koke i ca 1 time. Rull appelsinskall i sukker eller dypp de i smeltet sjokolade. Men bruk en pinsett – dette er veldig varmt!

Når kaken er avkjølt liker jeg å presse saften av enda en sitron over kaken og så har jeg på smørkremen. Surt, søtt og godt på en gang!

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

