Rørende nestekjærlighet fra KrF…

IMG_1852

KRF med Dagrun Eriksen i spissen vil at nyankomne flyktninger skal gå på foreldrekurs. Det forslaget synes jeg det stinker panikk av!

Når du forteller en voksen trebarnsfar, ektemann og ingeniør fra Damaskus at han må gå på kurs for å lære seg ikke å slå barna sine, hva sier du egentlig da?

Etter å ha sett barn, kanskje sine egne barn dø. Etter å ha rømt en by som i dag er pulverisert av terror og krig. Etter å ha gjennomlevd det helvete jeg forestiller meg at det må være, så møtes du av grumsete holdninger fra en – unnskyld meg – bortskjemt middelklasse og på toppen av det hele politiker som spytter frem ordene: Det er flyktningers plikt å integrere seg.

Hvor er medmenneskeligheten da?

Hvem tror vi egentlig flyktningen er? Ser vi på dem som udannede, halvkriminelle lømler uten moral og selvoppholdelses drift? Ser vi på dem som noen som ikke forstår begreper som kultur og verdier? (nå snakker jeg ikke oljeverdier, men menneskeverdier) Og tror vi virkelig at et flertall av flyktninger misbruker barna sine?

Integrering er på alle politikers lepper. I Store Norske Leksikon er ordet forklart som innlemmelse av innvandrere i majoritetssamfunnet. Det er det motsatte av marginalisering. Altså vi vil ikke at grupper havner utenfor storsamfunnet. En god teori.

La oss alle være enige om en ting. Menneskerettigheter er ukrenkelige og barn skal ikke slås. Dette er ikke unike norske verdier. Samtidig må man innse at mange av dem som kommer nå kanskje ikke har det kvinnesynet eller den oppfatningen av barneoppdragelse eller den aksepten av homser som vi skulle ønske. Men for å være helt ærlig Dagrun, det er det ganske mange i din velgergruppe som heller ikke har. Det er bare et par somrer siden at foreldrene mine fikk beskjed om å sette opp teltet sitt et annet sted for folk som kjørte motorsykkel ville man ikke ha der i bygda! ( Bibelbeltet) Jeg tørr ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde kommet fresende etter med min gamle moped og satt opp et lekkert lite rosa fjelltelt og begynt å lage middag på et stormkjøkken fra Louis Vuitton. Da hadde bygda virkelig fått noe å snakke om! Haha

Men tilbake til spørsmålet mitt. Hva er det vi egentlig sier når vi møter flyktninger med krav om kurs for å lære hvordan de skal oppdra barna sine?

For meg så høres dette mest ut som stigmatisering og at man skaper et bilde av dem og oss. Altså det motsatte av integrering. Og når folkevalgte velger seg dette barneoppdragelseskurset–for-innvandrer om kampsak før valgkampen kan man jo begynne å undre på om det egentlig handler om en politiker som ønsker å gi inntrykk av politisk handlekraft? Eller enda verre, en politiker som diskret ønsker å klappe alle dem med fremmedfrykt på skuldra?

Jeg mistenker egentlig ikke Dagrun for å være en slik politiker. Tvert i mot så har hun stått på barrikaden for at vi i Norge skal motta flere flyktninger. Men jeg lurer litt på om dette forslaget er et dårlig forsøk på å flørte med den velgergruppen som lekker fra KrF til Frp? Krf ønsker nok å integrere flere velgere nå før valgkampen starter. Men hvis så er tilfelle så stinker det valgkamp-panikk av forslaget! Og jeg ville råde Dagrun til å ta et flørtekurs!

Jeg gleder meg til den dagen hvor debatten ikke handler om integrering, men hvor vi snakker om hvordan vi skal forhindre marginalisering. Ser du forskjellen? At en innvandrer har plikt til å integrere seg vedgår oss andre i liten grad. Men at vi alle har et ansvar for at store grupper ikke havner i utenforskap handler plutselig om deg og meg. Vi må gå ut aktivt å gjøre noe. Ta en prat med den nye naboen, inviter dem over på grilling i sommer. Ta de med på hytta! Vis i praksis hvordan vi har det i Norge. Det tror jeg er det aller beste kurset.

Og du skal ikke se bort i fra at du får en venn med på veien også!

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

