Bad-ass sjef!

Hva gjør du egentlig når sjefen er en drittsekk?

  • Ta deg en bolle og tenk på nytt!

IMG_9976

En drittsekksjef står i veien for at de ansatte skal levere optimalt. Drittsekksjefer koster det norske næringslivet ufattelige penger, men også menneskelige ressurser hvert eneste år.

Det var en tidlig vårdag omtrent som dagen i dag, men for mange år siden. Jeg jobbet som moteredaktør og vi skulle ta bilder til en moteserie. Location var en bilhall fylt opp av Jaguar- og Morgan-modeller. Tilstede var fotografen, to fotoassistenter, modellen, to fra bilhallen og meg. Bilene var prikken over i-en på disse bildene. Det var god stemning. Men dagen skulle vise seg å bli alt annet en bra.

Ved lunsjtid kom sjefen min inn i bilhallen. Han går rett bort til stativet med klær, drar frem en blå bukse og roper gjennom rommet.

” John, hva F…. er dette for noe?!!! Må du være så jævla homo hele tiden?!”

Det ble helt stille i hallen. Jeg vekslet blikk med fotografen, telte til ti før jeg snudde meg og lo det hele bort.

” Men jeg ER jo homo hele tiden! ”

Jeg ville ikke ødelegge stemningen på settet.

To dager senere ble jeg kaldt inn på kontoret til sjefen. Han ville at jeg skulle levere færre faster sider. Det hadde vært en del murring i noen måneder allerede, men nå hadde jeg fått nok. Jeg forventer i det minst respekt. Å bli kalt jævla homo er ikke innafor den normen. Så jeg takket pent for meg og ba han finne en ny freelancer. Kanskje var jeg veldig hårsår og kanskje han ikke mente det på den måten. Men for meg var det riktig ting å gjøre der og da.

Det var med veldig tungt hjerte at jeg gikk fra redaksjonen den dagen. Jeg elsket jobben og magasinet, men det var blitt veldig tydelig at det ikke var noe fremtid for meg der lenger.

Som freelancer i mediebransjen så har jeg hatt veldig mange sjefer opp gjennom årene. Du treffer garantert noen veldig bra, men du treffer også noen veldig dårlige. Og hva skal du gjøre når du treffer sistnevnte?

Slutt! Enkelt og greit. Det er skummelt som pokker, men hvis sjefen er en drittsekk så ikke tro at du skal klare å forandre han eller henne. Og ikke tro at bare fordi du holder ut uke etter uke så er det ok. Du kommer til å føle deg crap hele tiden. Så ta deg en bolle og en pause og finn deg en ny jobb. Du har ingenting igjen for å leke martyr i en jobbsituasjon.

Å jobbe handler om levere bra. Har du et dårlig miljø rundt deg kommer du til å levere dårlig. Og til syvende og sist er det du som sitter igjen med regninga.

” Alle vet at Jeppe leverer dårlig, men ingen spør hvorfor Jeppe leverer dårlig. »

Men hvis det er sånn at du ofte syntes at sjefene dine er drittsekker så bør du kanskje være litt mindre liberal med begrepet og heller ta en titt i speilet. Det er tross alt ikke såååå mange av dem der ute

IMG_9978

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

