Vårens fineste jakke

Bomber og granater, dette skal bli en fin vår!

Jeg har brukt litt tid på å gå igjennom butikkene i Oslo om dagen og det er mye fint som kommer denne våren.

En ting du finner i alle butikker nå, er bomberjakker. De opprinnelige pilotjakkene var tjukke skinnjakker med pels som skulle holde piloten varm. Men på 50-tallet gikk vi inn i JET-alderen og piloten fikk andre behov. MA-1 flight jacket ble utviklet av det amerikanske flyforsvaret.

IMG_8184

Et problem med de gamle flyjakkene var at med jetfly så kunne man fly høyere og i lavere temperaturer. De gamle jakkene pustet dårlig og de frøs til is og gav dårlig bevegelighet for piloten.

En lett, kort jakke i nylon ble altså løsningen. Sexy som pokker og jakken ble selvfølgelig en favoritt blant the fashion crowd da punken dukket opp på 70- og 80-tallet. Bombejakken ble ikonisk gjennom filmer som Top Gun.

Og denne våren smeller det skikkelig igjen. Jakken her kommer fra Snoot, et nytt svensk merke startet av han som grunnla Peek Performance i sin tid. Skoene er fra Loyds og er sikkert 15- 16 år gamle! Skjerfet har en kompis strikket – takk Dagfinn Skoglund! Skorta er fra Levis og beltet er fra Hermes.

Våren kommer med et smell i år!

PS

Det nederste bildet er en jakke jeg prøvde tidligere i høst og det var da jeg bestemte meg for at jeg faktisk ikke kan leve uten en bombejakken. Jakke tilhører en super kollega og jeg forsøkte å kidnappe den fra kontoret. Men jeg kom ikke unna med det….. sorry Grace!

IMG_4824

 

 

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

