Sjokoladekake til fest!

Det finnes sjokoladekake og så finnes det SJOKOLADEKAKE. Dette er oppskriften på sistnevnte. Jeg bakte den i helgen og i kveld så spiser jeg det siste stykket og feirer at det gikk så bra på Kveldsåpent i kveld hvor jeg snakket om dresser. Dette var så gøy!

 

Oppskriften er opprinnelig fra Marcus Samuelsson, svensk mesterkokk. Men jeg fant den på matbloggen til Helle Valebrokk. Og om du ikke har sjekket ut helleskitchen.org ennå, så bør du gjøre det. Inspirerende blogg med fantastisk god mat!

 

Jeg klarer jo aldri å følge en oppskrift så her har jeg delt kaken i to og fylt den med aprikossyltetøy og sjokoladekrem. Da blir den litt sachertorte aktig, og det elsker jeg!

Kakebunner kan være tricky greier og her klarte jeg å skikkelig tulle det til. Da jeg skulle dele kakebunnen revnet den og den ene halvdelen endte opp i tre deler. Men det er det som er så fint med en kake som skal pyntes med krem eller glasur. Du ser ikke hvordan den egentlig ser ut. Så da er det bare å lappe den sammen å kline på krem så blir den like fin! Tipp topp!

IMG_9581

Sjokoladekake:

1 dl helmelk

4 dl hvetemel, siktet

1 ts natron

1 ts bakepulver

1 ts kanel

2 dl brunt sukker

3 store egg

2 dl sukker

1 dl mørk rom

1 dl sterk kaffe – jeg brukte espresso

340 g meierismør

130 g mørk sjokolade – jeg bruker 86 prosent

 

2 dl aprikossyltetøy til fyll

 

Slik gjør du:

Smør en springform og forvarm ovnen på 200 grader.

Smelt sjokolade og smør i en gryte på medium varme.

Tilsett kaffe, rom, sukker. Når sukkeret har smeltet tar du gryten av platen og heller innholdet over i en bakebolle.

Tilsett egg og pisk. Så tilsetter du resten av ingrediensene og rører til du får en jevn røre.

Hell blandingen over i kakeformen. Sett i ovnen og stek til den ikke er klissete i midten (bruke en stikkpinne – jeg bruker en spisepinne for å stikke inn i kaken. Er pinnen tørr på tuppen når du tar den ut da er kaken ferdig. Steketiden er ca 45 minutter – det kommer litt an på stekeovnen du har.

Avkjøl kaken på rist og lag sjokoladekrem.

Del kakebunnen i to og smør på aprikossyltetøy. Legg de to halvdelene sammen og pynt kaken med sjokoladekrem.

Sjokoladekrem:

500 g mørk sjokolade

100 g kakao

1,5 dl kokende vann

300 g mykt meierismør

150 g melis

Slik gjør du:

Smelt sjokoladen over lav varme i en gryte. Sett den til side og la den avkjøles noe. Rør sammen kakaopulver og kokende vann og sett til side.

Del meierismøret i terninger og ha det over i en bolle sammen med melis. Pisk til smøret blir lyst og luftig.

Tilsett den smeltede sjokoladen og kakaoblandingen. Bland sammen til det blir en jevn røre. Sett kaldt, men ikke la den stå for lenge. Da blir kremen vanskelig å jobbe med.

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar