Fransk bondesuppe!

En av trendene i matverden nå er å bruke alle stykkene av dyret og ikke bare indrefileten. Da må vi ofte ty til langkoking for å få kjøttet mørt Men det er ikke bare kjøttet som blir mørt når du langkoker. Alle smakene fra kjøtt, utrer og grønsaker gifter seg med hverandre og oppleves som en gastronomisk symfoni i munnen. Jeg elsker å langkoke!

Ertesuppe kokt på svineknoke er et godt barndomsminnet. Tanken på den salte og litt søte smaken gi meg fortsatt vann i munnen.

Her for litt siden så publiserte jeg et bilde av fransk bondesuppe og jeg fikk en del spørsmål om oppskrift. Så nå tenkte jeg at jeg skulle dele den her på bloggen. Perfekt etter skitur hvis dere er på fjellet. Men også ganske perfekt hvis du vil samle noen venner å skravle og dele et måltid en kveld.

Det tar litt tid å koke svineknoke, men i mellomtiden kan du gjøre andre ting. Dette er enkel mat som ikke krever at du står konsentrert på kjøkkenet i flere timer. Og pass litt på hvor salt svineknoken er. Det kan variere og hvis den er veldig salt så vil du kanskje vanne ut halvparten av kraften før du har i grønsakene. Som med all matlaging handler det om å smake seg frem!

IMG_7514.JPG

PS

Jeg fant mitt eget suppebilde på nettet! Det var så mye snakk om de nye retningslinjene til Facebook for noen år siden. Du frasa deg retten til alle bildene du publiserte på Facebook. Og vips så havner bildet av fransk bondesuppe på en matbilde side…. Først ble jeg litt paff, men shit au – jeg tar det som et kompliment – det er et fint bilde og oppskriften får du bare her på bloggen! haha

 

Til 4 personer trenger du:

1 svineknoke

1 stor gul løk, hakket

2 fedd hvitløk, hakket

2 gulrøtter, skivet

4 poteter i terninger

10 Cherry tomater, delt i to

1 boks kikerter, silt og skyldt under vann

to never spinatblader

10 hele sorte pepperkorn

2 laurbærblad

1 kvist frisk timian – mer hvis du ønsker

Et glass hvitvin – må ikke, men det gir en deilig syrebalanse til suppa!

Slik gjør du:

Bruk den største kjelen du har – fyll på vann så det dekker svineknoken, ca 2 liter vann. Kok opp og fjern skummet som danner seg. La svineknoken, pepper og laurbærblad småkoke i 2-3 timer til kjøttet faller fra beinet.

Plukk kjøttet fra beinet og sil kraften. Hvis kraften er veldig salt så bruker du bare halvparten og tilsetter mer vann.

Tilsett kjøtt og grønsaker minus spinat i kjelen og kok opp. La det småputre i 20 minutter. Et par minutter før suppa er ferdig så tilsetter du spinatbladene. Server med ferskt brød og en deilig india pale ale i glasset så er kvelden redda!

Jeg klarer sjelden å følge en oppskrift – denne gangen tenkte jeg egentlig at jeg skulle hatt persille i suppa, men jeg hadde ikke noe hjemme så da brukte jeg heller spinat. Du bruker det du føler for og det du har!

 

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

