Big deal!

Hvorfor er det så viktig for homser å komme ut av skapet?IMG_6400

Spørsmålet ble stilt av en fyr på en middag hos venner. Det ble stille rundt bordet, noen kikket litt brydd ned i tallerken. Spørsmålet ble oppfattet som politisk ukorrekt. Jeg mistenker at veldig mange stiller seg nettopp det spørsmålet. Hvorfor må homser gjøre så big deal ut av det?

Holdningen er egentlig velmenende. ”Det spiller vel ingen rolle hvem du ligger med. Hva du gjør på soverommet er en privatsak!” Men holdningen blir litt feil.

Jeg tenkte meg litt om før jeg forsøkte å forklare for denne fyren – som nettopp hadde kjedet hele selskapet med å fortelle om jobben sin i det uendelige.

Det å være i skapet er en ganske så egenartet erfaring!

Tenk deg at du i en måned aldri skal fortelle noen hva du jobber med, du skal aldri referere til arbeid, arbeidsplassen, kollegaer eller utdannelse. Den delen av livet ditt er hemmelig. I tillegg så skal du ikke ha sex og hver gang du tenker på sex så skal du straffe deg selv. (Doner 10 kroner til gatehunder i Monaco! Haha, det føles som passe meningsløst og idiotisk.) Etter en måned aner du konturene av hvor stor utfordring det er å holde en viktig del av livet ditt hemmelig. Nå holder jeg skam og selvforakt utenfor dette eksperimentet – for det unner jeg ingen å oppleve!

IMG_9357

 

Men spørsmålet til fyren står fortsatt ubesvart. Hvorfor gjøre en så big deal av det?

”Well Baby, I god news for you…”

Å være homse er veldig mye mer enn bare det som skjer på soverommet. Vi lever et helt liv, med hverdag og fest. Vi går på jobb, reiser på ferie, henter i barnehage. Å være homo skjer ikke bare bak lukkede dører. Vi er en minoritet og vi har rett til å synes og ikke behøve å være diskret i enhver anledning. Det er sånn at et tyttebær i en kurv med blåbær lyser opp og syns veldig godt. Det er ingen som anklager det tyttebæret for å gjøre en for big deal av seg selv…

Fyren er fortsatt ikke helt fornøyd med svaret mitt og nå spiller han ut sitt trumfkort:

” Men hvorfor må dere okkupere hele sentrum av Oslo og gå i eget Pride-tog hver år?”

Svaret mitt er enkelt. Jeg har aldri hørt noen kritiserer nordmenn for å gjøre en for big deal av det å være norsk på 17. mai!

Han tenkte seg om, lo litt og var enig!!!!

Det handler egentlig bare om å være mennesker. Og vi gjør det på hver vår måte!

IMG_9353

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

