Søndagslunsj a la Mafia!

IMG_7375

I dag våknet jeg opp av solen som strøk meg forsiktig på kinnet. (Note to myself, jeg må huske å dra ned rullegardinen når jeg går å legger meg) Og i det øyeblikket jeg slo opp øynene visste jeg at dette blir en fin dag. Fordi det er søndag og fordi jeg skal lage italiensk lunsj! Noe av det beste jeg vet er når jeg får lov til å lage god med til venner og familie. Jeg er kanskje ikke så flink til å si det med ord – det som alle amerikanere sier hele tiden – I love you. Så jeg sier det med kjøttboller i stedet!

Det er en enkel meny, små porsjonspizzaer, en hvit og en med tomatsaus. Spagetti med kjøttboller og en bærkrem med Amaretto. Dette er billig mat og lettvint mat. Og dette holder til 4-6 personer, alt etter som hvor lang søndagstur dere har gått! Jeg setter like gjerne alt frem på et bord med en gang så kan folk forsyne seg selv. Og så koker jeg litt espresso når desserten begynner å nærme seg.

På den hvite pizzaen har jeg syltet rødløk og paprika. Oppskriften på det kommer på bloggen senere i uken. Men vanlig løk og paprika fungerer utmerket det. Kok gjerne dobbel mengde tomatsaus, så fryser du ned. Superkjekt å ha i fryseren til neste søndag!

IMG_9183

IMG_9161

IMG_8514

Pizzadeig

Du trenger:

3 dl lunket vann

7 dl hvetemel ( jeg bruker halvparten Durum hvete)

½ pakke fersk gjær ( eller tørrgjær)

Litt olivenolje til deigen og litt når du baker ut deigen

½ ts salt

 

Slik gjør du:

Løs opp gjær i lunket vann, rør inn raskt de andre ingrediensene og la deigen stå å heve på lunt sted i 30 minutter.

 

Del deigen inn i fem deler. Bak ut hver del som en porsjonspizza. Bruk olje på hendene så vil ikke deigen klisse sånn. Sett til heving på nytt, under klede i ca 30 minutter.

IMG_9181

Legg bakepapir på en rist og forstek pizzadeigene på 250 grader til de begynner å få farge. 5-6 minutter

Da legger du på det fyllet du vil ha. Ikke overdriv! Og stek til osten har smeltet og fått litt deilig farge – ca 5 minutter til.

Pizza blanco, her bruker jeg creme fraiche i stedet for tomatsaus – denne er også veldig god med kylling, men min er en vegetarvariant.

Pizza Blanco

Du trenger:

1 dl creme fraiche

1 dl revet god ost, jeg bruker västerbottenost, men parmesan eller lagret Jarlsberg

½ rød løk i skiver

½ paprika i tynne skiver

noen buketter med brokkoli

 

Forslag til vanlig pizzafyll

1 dl tomatsaus

1 dl revet ost

150 gr entrecote – i tynne skiver

noen cherrytomater og litt brokkoli i mini buketter

Slik gjør du:

Først legger du på creme fraiche eller tomatsaus, så ost og så grønsaker/ kjøtt. Stek i noen minutter på hard varme til osten har smeltet og begynt å boble opp.

Tomatsaus:

Du trenger:

1 boks hermetiske tomater

1 rød løk

1 fedd hvitløk

1 stang stangselleri

1 dl hvitvin

½ rød paprika

½ rød chili

salt, pepper, olivenolje

Slik gjør du:

Finhakk løk, paprika, hvitløk og chili og fres det i olivenolje i to tre minutter. Tilsett tomater og hvitvin og la det koke sammen i 20 minutter før du freser alt til en slett saus med en stavmikser. Hver gang jeg lager tomatsaus så gjør jeg det på litt forskjellig måte alt ettersom hva jeg har i kjøleskapet. Har du en slapp gulrot eller skalken av en squash så bruk det i tomatsausen!

Kjøttboller:

Slik gjør du:

500 g karbonadedeig

1 egg

1 dl melk

salt og pepper

Slik gjør du:

Rør kjøttdeig og salt sammen i en bolle til det blir seigt. Spe på med egg og melk og rør sammen til en fast masse.

Bruk en spiseskje og form små (!) kjøttboller i håndflaten din. Her er det lett og være utålmodig og lage store. Men små er mer elegant!

Stek kjøttbollene rast i en varm panne med olje og litt smør. Og la de trekke – ikke koke hardt! – i tomatsausen.

Kok spagetti som angitt på pakken og mengde alt etter hvor mange dere er.

Skogsbærkrem a la Marius

Dette er latmannsvarianten av en skogsbærpudding. Du synes kanskje ikke at den høres veldig italiensk ut, men oppskriften har jeg fått at en italiener, nemlig kjæresten min!

Du trenger:

2 dl kremfløte

1 pakke frosne bær – ca 3 dl

sukker til søtning

2 cl Amaretto eller annen likør – kan sløyfes

Slik gjør du:

Tin bærene og ha de i en bolle sammen med fløten – pisk det lett sammen og smak til med sukker og likør. Ikke pisk for lenge! Serveres i små cocktailglass.

BON APPETIT og kos dere med søndagen!

IMG_8515

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

