Kidsa dine er kåte små jævler

Politiet og Redd Barna roper varsko. Men å sette sjekkeapper i gapestokk og gi de skylden for overgrep mot mindreårige er naivt og lite effektfullt. I verste fall er det en sovepute for voksne mennesker som ikke vil ta situasjonen til ungdom inn over seg.

IMG_9128

Jeg har 13 nieser og nevøer som enten er tennåringer eller nærmer seg tennårene med stormskritt. Kjære foreldre, kidsa deres logger seg ikke på disse appene for å snakke om dataspill eller finne noen de kan gå på kino sammen med. Tennårignene deres er kåte små jævler som søker sextreff. De lar seg ikke lure på disse appene, men noen ganger blir det ikke bra! Og hvis Tinder eller Grindr ikke hadde vært der så ville kidsa funnet en annen plattform. Det kalles Internett og det er mye bedre at kids i dag er på nett enn at de ikke er det.

Når du har avkom i alderen mellom barn og voksen kan det være ubehagelig å innse. Du vil holde fast på tanken om pappas lille jente. For det er jo det hun er når hun kryper inntil deg i sofaen på kvelden og vil ha en klem før hun tasser opp og legger seg, 14, 15 år gammel. Men jeg lover deg – det siste hun gjør før hun sovner er å sjekke sosiale medier og apper som Tinder og Grindr.

Hva kan vi gjøre? Få ting frem i lyset, ta Praten med kidsa dine. Snakk om sex. Praten kan hindre overgrep! Og ja, jeg er veeeldig glad for at jeg bare en onkel – haha! Men det er viktigere enn noen gang. Vi har skapt en seksualisert verden, den er her så gjør Praten grundig. Dette handler ikke bare om å advare. Men det handler også om å fortelle hva sex er når det er bra. Hvordan det bør være. At det ikke alltid er fantastisk, men at det noen ganger er det. Fortell kidsa at de kan snakke med helsesøster, at det finnes ungdomstelefoner og nettsteder der de kan spørre om ting de lurer på.

Jeg har skrevet dagbok hele livet og noen av de morsomste tekstene er fra nettopp ungdomstiden min. Så mye nysgjerrighet, lengsel og litt stress rundt dette med sex. Det var akkurat som om jeg var redd at det ville gå over, at det var her og nå jeg hadde sjansen og da skulle jeg jammen gjøre det beste ut av hver mulighet jeg hadde. Fortell kidsa dine at det ikke haster. De har all tid i verden. Sex har kommet for å bli – men gi ungene dine det verktøyet de trenger for å få en bra start på sexlivet sitt!

PS

Og ha alltid løse kondomer liggende i en eske i nattbordskuffen din. Trust me, kidsa dine kommer til å vite at de ligger der og de kommer til å ”stjele” med seg en kondom når de skal på klassefest. En 13 åring vil aldri gå i butikken å kjøpe kondomer selv!

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

