Asiatisk ribbe i kraftsuppe

Jeg forakter bunad, digger ikke jula og jeg hater ribbe…. Jeg er en elendig nordmann rett og slett. Men en venninne fikk meg faktisk på andre tanker når det kommer til ribba. Helle Valebrokk skriver det jeg synes er en av Norges beste matblogger http://helleskitchen.org cropped-helleskitchen

og det var her jeg fant oppskriften på denne ribbevarianten. Denne retten er intet mindre enn orgasmisk!

ribbe i kraft

Her er min variant,
Du trenger:
3 liter vann
2-3 hvitløsfedd
1 stang kanel
3-4 hele stjerneanis ( veldig viktig)
1 dl soyasaus
2-3 ss tørket sopp, jeg brukte tørket steinsopp ( hvis du har)
2 dl hvitvin
1 kvist persille

1 stykke ribbe ( jeg hadde et stykke som var litt over en kg – holdt til middag i to dager for 2 personer)

Soyasaus til pensling
pepper

Skjær rutemønster i ribbesvoren. Kok opp kraft og legg ribba i kraften, la ribba trekke i ca 1/12 time. Legger den i en ildfast form, pensler med soya og gi ribba en skikkelig omgang med pepperkverna.

Sett i ovn på 200 grader i 30 minutter – de siste 5 minuttene kan du gjerne bruke grillelementet i ovnen for å få sprø svor.

Mens ribba står i ovnen så kutter du opp grønnsaker som du vil ha i suppa og lar de koke med i fem minutter. Kjæresten og jeg blir aldri enig så vi tar kraft over i hver vår kjele og lager hver vår variant – litt etter taco-prinsippet.

Forslag til grønnsaker:
Broccoli i små buketter
Finsnittet vårløk
finhakket chili
finhakket ingefør
pai chok eller finstrimlet kinakål
bønnespirer
nudler

La grønsaker/ nudler koke med i kraften i fem minutter, Skjer et ribbestykke og legg i skålen.

Bon appétit!

Dette innlegget ble publisert i Annet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

