En hyllest til sjokolade – del 1

Verdens beste, varme sjokolade  – lager de i Spania. Om vinteren serverer de rykende varm og tjukk sjokolade i store krus. Ofte er den så tjukk at teskjea står av seg selv. Jeg mistenker at de koker sjokoladen med Maisenna for å få til den konsistensen. Noen steder putter de i mengder med mashmellows i stedet for krem. Det er også ganske godt!
Da kakaobønnen og sjokoladen kom til Europa så var det med de spanske båtene som oppdaget Sør-Amerika. Så å kombinere sjokolade med krydder er egentlig en helt naturlig greie. Jeg koker alltid kakao på 70 prosent mørk sjokolade – smelt en plate til ca 5-6 dl melk. Så bruker jeg honning i stedet for sukker for å gjøre den søt. Jeg koker det opp med en halv vaniljestang som jeg splitter på mitdten. Og et lite (veldig lite) dryss med kanel. En annen ting som er supergodt i kakao er chili. Jeg bruker alltid fersk chili og ikke mer enn en ring – det høres veldig lite ut, men chilismaken dominerer fort melke og sjokoladesmaken. Smak på sjokoladen mens den koker – hvis du synes det blir for mye chilismak så tar du bare ut chilibiten igjen.  Serveres med stivpisket krem. Bon apetit!
Fotograf: Andreas Kleiberg, har stått på trykk i en sak jeg skrev for KK for et år siden.
Dette innlegget ble publisert i Annet, Mat og drikke og merket med , . Bokmerk permalenken.

4 svar til En hyllest til sjokolade – del 1

  1. Detta såg mycket smaskigt ut, ska prövas! Ska också tipsa mannen om din fina blogg;)

  2. Kari-Mette sier:

    Glem Maisenna. Hvis du vil ha tykk kakao kan du bruke eggeplommer;-)

Legg igjen en kommentar

